Dag 5 - Astoria OR - Newport OR

6 september 2017 - Coos Bay, Oregon, Verenigde Staten

Vanmorgen zijn we er vroeg bij. We hebben goed geslapen. Op de auto doen we een wat vreemde ontdekking. Er ligt een laagje op. Wat is dat? As! Het ruikt ook een beetje naar brand buiten. We wisten al wel voordat we vertrokken vanuit NL, dat er veel wildfires zijn in California en Oregon. En in Portland konden we het zelfs zien. Vanachter de bergen zagen we enorme rookwolken komen. En hier in Astoria werd het gisterenavond al een beetje zichtbaar, er kwam een vreemde, beetje gelige kleur aan de lucht. En nu is de lucht helemaal dicht en regent het dus echt as.

We lopen al om 07.00 uur door het dorp. Helaas is het restaurantje waar we zondag ontbeten hebben dicht, dus we moeten op zoek naar iets anders. Ook doen we boodschappen (supermarkt is 21 uur per dag open van 04.00 uur tot 01.00 uur) en laten we de tank van de auto vullen (dat mag je in Oregon niet zelf doen). Dan zijn we klaar voor de route van vandaag. Het landschap is prachtig, bossen en oceaan. we stoppen bij Cannon Beach, waar een gigantische rots op het strand ligt, Haystack Rock en we zoeken in de getijdepoelen naar zeesterren en ander moois. In Garibaldi slaan we de geplande rit met het treintje langs de kust over. Het ziet er niet aantrekkelijk uit. Waar we wel stoppen is bij de kaasfabriek in Tillamook. Er is een tijdelijk visitor centre, want er wordt een nieuwe gebouwd, dat wisten we. Maar je kunt wel de kaas proeven en kopen en ook serveren ze hun gegrilde kaas sandwiches en het huisgemaakte ijs. Allebei erg lekker! Daarna volgt weer een stop aan het strand, we maken een wandelingetje en kijken wat door de verrekijker, maar zien nog niet veel. Er volgen nog wat stops hier en daar. Het is al rond half 5 als we stoppen bij een uitkijkpunt. Ik maak wat foto's en H kijkt wat door de verrekijker. Op een gegeven moment zie ik mensen wijzen over het water. En dan zie ik het ook: ademwolkjes van walvissen! Snel roep ik H die nog even verderop stond, hij had het ook gezien. Wow! Dit moeten grijze walvissen zijn, die komen hier voor. We blijven bijna een uur kijken er zien er heel wat langskomen. Prachtig, maar we moeten echt verder. We maken nog één stop, bij Otter Rock. Ook daar allemaal koppies uit het water, wel een stuk kleiner. Dit zijn zeeotters. Ze zijn erg grappig om te zien. Daarna door naar het hotel. Supermooie kamer, ruim en schoon. Dan nog op zoek naar een restaurant. Op internet hebben we 2 leuke restaurants gevonden, allebei in dezelfde straat. Omdat dit vooral een vissersdorp is, kun je hier veel vis ed eten. Het ene restaurant zit erg vol, dus we rijden even langs de andere. Als we voor de deur staan, komen er mensen aanlopen die ons zeggen dat het eten hartstikke goed is en we krijgen allerlei aanbevelingen van de kaart. De man blijkt uit Duitsland te komen, dus dat is wel grappig. Dan raden ze ons ook nog een ander restaurant aan, wat dus precies het restaurant is dat we zelf ook gevonden hadden. Als ik vraag welke van de 2 we moeten doen, verwijzen ze ons toch naar de andere. Het is het wachten waard zo zeggen ze. Dus gaan we terug. We moeten 20 minuten wachten, dat valt nog mee. De mensen van eerder komen weer langsrijden en toeteren en roepen nog even flink naar ons als ze zien dat we inderdaad daar gaan eten. Haha, ze zijn een beetje aangeschoten, we komen haast niet meer van ze af. Maar het was het wachten inderdaad waard. we krijgen een super plek aan het raam, dus uitzicht op de haven waar de vis binnenkomt én we kunnen zo de keuken in kijken. Het eten is super. De zalm is er nu toch van gekomen en ik heb op aanraden van de vrouw de krabkoekjes geprobeerd die volgens haar 'to die for' zijn, zo lekker. Wederom een top dag!

1. Cora:
    6 september 2017
    Jullie vervelen je niet lees ik wel.mooi hoor die walvissen en zeeleeuwen die jullie daar zien.en wat het eten betreft komen jullie niks te kort begrijp ik.genieten maar!!.xxx
  2. Ben en Carla:
    6 september 2017
    Wij zagen het net op tv over de brand in Portland!
    Gelukkig hebben jullie er geen problemen mee gehad......
    Leuk dat jullie walvissen hebben gezien is toch bijzonder!
    We blijven jullie volgen en kijken weer uit naar het verslag van morgen.
    Veel plezier!
  3. Marc en moos:
    6 september 2017
    Klinkt of jullie het helemaal naar de zin hebben,en wat een prachtige natuur daar.
    Jullie hebben genoeg te zien daar,en kom op met nog meer foto's!Wij staan trouwens
    Op hetzelfde plekje als vorig jaar.
    Ga door met genieten!!!!! Dat doen wij ook!
  4. Patrick en Bianca + kids:
    6 september 2017
    Wat is het toch steeds geweldig om te lezen al die prachtige dingen die jullie zien en mee maken. De foto's zijn prachtig. Geniet ervan en nog heel veel plezier. We blijven jullie volgen.

Gr ons
  5. Seth:
    8 september 2017
    Gaaf hoor, veel plezier daar en geniet van al het moois wat je ziet!