Dag 4 - Astoria OR

5 september 2017 - Newport, Oregon, Verenigde Staten

Vandaag weer een leuke dag gehad met veel verschillende dingen. Om te beginnen een heerlijk ontbijt gehad in het dorp. Het hotel waarin we verblijven heeft geen ontbijt, dus we hadden al een beetje op internet gezocht naar iets leuks. De recensies verwezen ons naar Street 14 café, en inderdaad. Superleuk zaakje en goed eten in normale porties. Ze hebben hier de Stumptown koffie uit Portland, dus H heeft weer een heerlijke cappuccino op. Ik denk dat de nr.1 positie van Starbucks in gevaar komt...Na het ontbijt wandelen we verder richting de pier waar we gisteren de zeeleeuwen konden horen. En ja hoor, de hele pier ligt vol. Tientallen zeeleeuwen liggen te zonnebaden. Terug bij het hotel stappen we in de auto om wat rond te rijden en te kijken. Als eerste gaan we naar de Megler Bridge, een 6,6 km lange brug die Oregon met Washington verbindt. We hebben goed zicht op de brug vanaf de heuvels van het dorp. Die zijn overigens zo steil dat het gewoon lijkt of we in een achtbaan zitten als we er met de auto op rijden. Daarna beklimmen we de 164 treden van de Astoria Column. Een uitkijktoren bovenop een heuvel die prachtig uitzicht biedt over de omgeving. Het is ondertussen alweer aardig warm geworden. We stappen weer de auto in en rijden via de brug naar Washington. Op een parkeerplaats langs het water stoppen we even en eten een appel in de schaduw onder de bomen. We zien pelikanen vliegen en zeeleeuwen zwemmen. Omdat het vandaag Labor Day is, zijn veel Amerikanen vrij. Ze trekken er massaal op uit. We zien ontzettend veel campers (lees zo groot als bussen), trailers en caravans. Enorme combinaties, veel nog met een auto of boot erachter, echt bizar! Op het water zijn ook veel bootjes, veel mensen zijn aan het vissen. Als we later terug zijn in Oregon en eigenlijk nog op zoek naar een plaatsje in de schaduw om even lekker te zitten, stuiten we op een klein soort huisje waar mensen vis aan het schoonmaken zijn. We gluren een beetje naar binnen en als we merken dat de mensen het niet erg vinden, kijken we vanuit de deuropening. Ze zijn zalmen aan het schoonmaken. Die hebben ze dus gevangen. In dat huisje mag je de vis die je gevangen hebt schoonmaken en de vrouw die daar werkt mag de resten hebben als de mensen de filets eraf gesneden hebben. Je moet wel alles schoon achter laten, maar alles is aanwezig. Grote tafels en slangen om alles af te spuiten. De man praat wat met ons: 'Zo, dat is 100 dollar' zegt hij als hij de filets in een zak stopt. Daarna komen er nog meer mannen hun vis schoonmaken. Vissen is populair op Labor Day.

Terug bij het hotel willen we even gaan douchen voordat we wat gaan eten. We hebben alleen geen handdoeken meer. De schoonmaakster is nog bezig, dus ik vraag haar om nieuwe handdoeken. Die zitten nog in de droger, dus we moeten nog even wachten. Ik besluit van de gelegenheid gebruik te maken om haar om advies te vragen voor het avondeten. We zitten wel wat op internet te kijken, maar een tip van iemand die hier woont is leuker. Ze raadt ons Buoy Brewery aan, op loopafstand van het hotel. We besluiten er naartoe te gaan. Als we aankomen horen we dat we ongeveer 45 min moeten wachten op een tafel. Oef. Maar dan komt er een andere medewerkster met de mededeling dat er net 2 plaatsen aan de bar vrijkomen en dat je aan de bar ook mag eten. We gaan ervoor en daar krijgen we geen spijt van. Uitzicht op het water, super! We proberen de Clam Chowder, die heerlijk is. H eet daarna een burger en ik een salade, allebei eveneens heerlijk. Prima dagje zo vandaag. :-)

1. Herman en Coby:
    5 september 2017
    Heel erg fijn om te horen en te zien dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Liefs!
  2. Sander:
    5 september 2017
    En dan geen zalm eten?! Dat kan echt niet! Of, zoals de Amerikanen zeggen: that can really not :-)

Enjoy Har en Wen!