Dag 9 - Grants Pass OR - Crater Lake OR

10 september 2017 - Bend, Oregon, Verenigde Staten

Vanmorgen zitten we op tijd aan het ontbijt. Dat bestaat vandaag uit een muffin en een kop koffie. Omdat we op dat moment de enigen zijn, praten we wat met de beheerder. Hij vertelt dat de rook een stuk minder is dan de afgelopen dagen. Even later komen er ook Engelse mensen ontbijten. Zij zijn gisteren geweest waar wij vandaag naartoe gaan: Crater Lake. We moeten goed oppassen zeggen ze: er zijn veel branden in het gebied, ook dichtbij de weg. Waar dat het geval is, wordt je erlangs geleid. We krijgen van hen een toegangsbewijs dat nog 4 dagen geldig is. Hartstikke lief, hoeven wij dat niet meer te kopen.

Op loopafstand van het hotel is vanmorgen farmers market. We gaan daar eerst nog even heen en mogen de auto bij het hotel laten. Daarna halen we de auto op, halen een kop koffie bij de Dutch Bros, laten de tank vullen en gaan op weg. Een stukje snelweg, maar daarna een scenic byway door het bos. In de lucht is al een andere kleur zichtbaar en als we ergens een plaspauze houden, kunnen we duidelijk ruiken dat er branden in de omgeving zijn. We komen geen situaties tegen waar het vuur tot aan de weg komt. Crater Lake is prachtig. Waarschijnlijk minder blauw dan gebruikelijk door de rook die er hangt, maar nog steeds indrukwekkend. In het hotel vertelde John vanmorgen dat het meer 2 weken geleden helemaal niet zichtbaar was, dus we hebben sowieso geluk. We gaan een aantal keer uit de auto voor een wandeling en bezoeken het Visitor Centre. Rond half 5 komen we in het hotel aan. We zitten buiten het park, midden in het bos. Superleuk, alles van hout, echte lodge sfeer. Aan de overkant een restaurant in dezelfde sfeer. De man die ons in de lobby ontvangt, vertelt dat er veel punten in de omgeving die normaal gesproken open zijn voor recreatie, nu gesloten zijn en dat fase 1 voor evacuatie van kracht is. Klaar zijn om te gaan dus! De dichtstbijzijnde brand is nog geen 5 km van hier. Waterbassins staan klaar, ook hier bij de lodge. De route die we morgen willen nemen, is gelukkig nog wel open.

Nadat we lekker gegeten hebben aan de overkant, gaan we terug naar de kamer. Het verslag schrijven duurt wat langer, mobiel bereik is hier niet en internet is wat traag. Maar er loopt wel een hert onder ons raam en we horen de rivier ruisen. :-)

Ps. Geen zorgen, alles wordt goed in de gaten gehouden en er is continue toezicht bij de branden. Er heerst geen panieksfeer hier.

1. Herman en Coby:
    10 september 2017
    Prachtige foto's!
    Een hert dat onder je raam langs loopt........wat gaaf he!
    Fijn dat ze de branden goed in de gaten houden, maar het blijft toch wel angstig hoor!
  2. H-D.:
    11 september 2017
    Wat een prachtige foto's !!!
    Maar kijk uit met / bij het vuur, wees ajb op jullie hoede !