Dag 20 - Pendleton OR - Gresham OR

21 september 2017 - Redmond, Oregon, Verenigde Staten

Het regent als we opstaan. We kijken even om de hoek bij het ontbijt, maar niets dan verpakte zoetigheid te eten. Dat slaan we over en gaan naar een breakfast café voor iets beters. Dan op weg, inmiddels is het droog. Onze bestemming is een voorstadje van Portland met onderweg nog wat stops. We besluiten om niet over de Interstate aan de kant van Oregon te gaan, maar de highway te nemen aan de kant van Washington, dan zien we net wat meer. Het is een scenic route door de vallei die uitgesleten is door de Columbia River, soms hoog met prachtige uitzichten, soms laag met zicht op de rivier en de aan de overkant lopende Interstate. In een dorpje gaan we maar weer een keer naar binnen bij de bekende koffiegigant voor een bakkie voordat we weer verder gaan. Aangekomen in Hood River zijn we van plan een Alpaca farm te bezoeken die gerund wordt door een van oorsprong Nederlands echtpaar. Op hun site stond dat ze woe - za geopend zijn om te bezoeken. Het is even zoeken, maar op een gegeven moment hebben we het adres gevonden. Het ziet er nogal stilletjes uit, maar er staat wel een auto. We lopen naar het huis, niemand te zien. Even naar binnen gluren, hmm, slaapkamer maar ziet er niet uit alsof deze in gebruik is. Raam ernaast zelfde verhaal. Nou ik vind het maar niets, laat maar zitten. We hebben met het bezoeken van een farm nog niet echt veel geluk. Dan was er nog een winkeltje waar zelfgemaakte jams en taarten, ingemaakt fruit ed verkocht worden. Dan daar maar even kijken. Dat is wel open, we zoeken iets lekkers uit en gaan weer verder. Op naar onze afspraak om 3 uur bij de Multnomah Falls. Maar als we Hood River verlaten gaat het regenen, en dat wordt niet echt minder onderweg. Sterker nog, de snelheid moet weer omlaag, er staat water op de weg. Het zicht wordt niet alleen slechter door het weer, ook door rook. We rijden weer door een gebied met wildfires. Het stinkt vreselijk, er staan waarschuwingsborden en we zien nu ook op verschillende plaatsen rook naar boven komen tussen de bomen uit. Sommige stukken zijn bijna helemaal zwart. Na een tijdje hebben we in de gaten dat de weg in tegengestelde richting gesloten is voor al het verkeer en dat er alleen brandweer en andere hulpdiensten bezig zijn. Alle afslagen zijn dicht, alleen één baan richting Portland is open. Het komt met bakken naar beneden. Hoe moet dit met onze afspraak? Zal ik eerst eens vertellen met wie we nu eigenlijk afgesproken hebben. Zoals mijn collega's weten is een inmiddels oud-collega van ons, C, eerder dit jaar vertrokken om rond te gaan reizen, te beginnen in de VS en Canada. We hadden toen al even gesproken over de mogelijk iets af te spreken als onze wegen elkaar zouden kruisen. Het was even spannend, maar vandaag hebben we dus om 3 uur afgesproken bij de Multnomah Falls. Maar als wij daar toch nog op tijd arriveren, vertelt een dame ter plaatse ons dat alles dicht is. Er zijn opruimwerkzaamheden aan de gang na de branden en omdat het nu zo hard regent, bestaat de angst dat er aardverschuivingen gaan komen. Hele stukken staan onder water en we moeten verder rijden. We kunnen C niet bereiken, want geen wifi. Doorrijden maar en bij de eerste afslag die weer open is eraf. Dat is pas het geval bij Troutdale, ook een voorstadje van Portland. Even wifi opzoeken. Er komt meteen een berichtje van C binnen. Ze is gestrand op 10 min afstand van waar wij op dat moment zijn en is daar gebleven. Mooi, we komen er aan! Een kwartier later ontmoeten we elkaar. We zoeken een bar op en dan gaat C vertellen. Hele verhalen natuurlijk hartstikke leuk, zij is al 3,5 maand aan het reizen. We eten wat met zijn drieën en gaan dan naar ons hotel. Morgen rijden we nog een stukje met elkaar op. We hebben vandaag dus niet veel van onze plannen ten uitvoer kunnen brengen, maar toch was het een geslaagde dag. :-)

1. Sander:
    21 september 2017
    Wat bijzonder om helemaal daar - in die spannende omstandigheden een bekende te ontmoeten :-)
  2. Esmeralda:
    21 september 2017
    Echt super dat het gelukt is om elkaar te zien! Doe haar de groeten en fijne reis nog. Tot snel, het gaat al weer opschieten.... dus GENIET.
  3. Heidie:
    21 september 2017
    Jammer dat het weer helaas niet echt mee zit de laatste paar dagen zeg. Maar wel heel leuk om je oud collega daar te ontmoeten. Hoop dat jullie nog een paar leuke dagen en de foto's zijn weer schitterend.