Dag 14 - Grand Teton NP WY

15 september 2017 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Lieve lezers, voor het verhaal van vandaag kun je het beste gaan zitten met een kop koffie, we hebben namelijk veel te vertellen. :-)

Vanmorgen worden we uitgerust wakker in het mooie huis. We lossen andere gasten in het huis af aan het ontbijt. Het is een groep van 7 Franse mensen, we hadden hen gisterenavond al even gezien. Ook spreken we de eigenaresse even, maar zij is erg gereserveerd. We complimenteren haar in ieder geval met haar mooie huis. Dan komt één van de heren van de Franse groep bij ons staan voor een praatje. Goed Engels en eigenlijk geen Frans accent, wat is hier vreemd aan? Aha, hij blijkt al 37 jaar in de USA te wonen, dat verklaart ;-). Hij begeleidt zijn zus en zwager en nog 2 andere stellen. De stellen rijden op Harleys, hij in een grote auto met alle bagage. Ze vragen of de op de motoren willen zitten en dan op de foto. Natuurlijk! En we gaan nog met z'n allen op de foto op de veranda van het huis. Hartstikke leuk gesprek en super aardige mensen. We krijgen nog het advies mee om erg voorzichtig te rijden in de parken, omdat iedereen zo afgeleid is. Hier denken we later op de dag nog aan terug. Dit alles levert ons wel wat vertraging op, dus iets later dan gedacht gaan we richting Grand Teton. De natuur is schitterend. Langs de weg zijn vele mogelijkheden om de omgeving te overzien, of wandelingen te maken. Het weer is nogal wisselvallig, en soms onweert het behoorlijk, dus het blijft bij een paar korte wandelingetjes bij de uitkijkpunten. Desalniettemin is het schitterend. Omdat het park bosrijk is met veel water, leven er verschillende dieren. Als eerste zien we pronghorns. Daarna een zeearend. Wel wat veraf, maar wat een fantastische vogel. Onze verrekijker komt heel goed van pas. We rijden verder en zien een visarend. Wat een mooie, grote vogels. Bij één van de laatste stopplaatsen in het park zien we twee Elk lopen, een stier en een koe. Ze zijn heel ver weg, maar met de verrekijker kunnen we goed het gigantische gewei zien. En dan komt uit de begroeiing nog een Moose kalf tevoorschijn. Redelijk dichtbij. De moeder moet ook in de buurt zijn volgens de mensen die er al een tijdje staan, maar zij laat zich niet meer zien. Maakt niet uit, wij vinden het al fantastisch allemaal. We stappen weer in de auto en vervolgen onze weg richting Yellowstone, wat direct tegen Grand Teton aan ligt. Op een gegeven moment gaan we een bocht door en krijgen de schrik van ons leven. Een auto op onze baan, onze kant op! Whaaa!!! H seint erop los, we kunnen weinig kanten op, er zijn nog meer auto's op de weg. Gelukkig, net als we denken dat een frontale botsing onvermijdelijk is, trekt de bestuurder aan zijn stuur en komt weer op zijn eigen baan. Pfff....ons hart zit in onze keel. Daar kwam het advies van vanmorgen wel heel dichtbij de werkelijkheid. In de auto erachter zie ik een bijrijdster met open mond en de handen voor het gezicht. Ook zij is zich wild geschrokken. Even later bereiken we veilig en wel Yellowstone NP. Eveneens schitterende vergezichten, bossen, bergen en water. Al snel zien we wat donkere vlekken in het gras. Ja hoor, bizons. Wat een kolossen! Op verschillende plaatsen komt stoom naar boven. Door de vele vulkanen en geisers in het park, borrelt er heet en soms zwavelrijk water naar boven. We hebben nog twee dagen om Yellowstone te bekijken, maar kunnen het toch niet laten hier en daar al een blik te werpen. Alles ziet er adembenemend mooi uit. Net als we besloten hebben om nu toch echt door te rijden naar het hotel, ontstaat de volgende opstopping. Nog meer bizons, nu echt heel dichtbij. En ook bij de volgende stopplaats is het druk. Twee zeearenden wisselen van boom met elkaar. Veel beter te zien dan eerder vandaag. Er staat een man met professionele filmapparatuur bij, hij werkt aan een documentaire vertelt hij. De zeearenden zitten statig in de bomen en wisselen nog een paar keer. Eén keer duikt één van hen naar het water, gaaf om te zien, maar helaas, hij mist. Voor de zoveelste keer zeggen we tegen elkaar dat we nu echt naar het hotel moeten, maar dan zien we een Parkranger met de zwaailampen van zijn auto aan. Met zijn handen maant hij mensen om verder te rijden. Wat is hier te zien dan? Elk, en wauw wat zijn het er veel en best dichtbij. Een grote stier met een prachtig gewei ligt rustig in het gras te herkauwen terwijl hij een groepje van 12 vrouwtjes en kalfjes in de gaten houdt. Er is een gaatje op de parkeerstrook, dus gauw schieten we erin. Nog even genieten en dan echt naar het hotel. Rond 7 uur checken we in. Dan nog op zoek naar iets te eten. We vinden een goede in dezelfde straat als het hotel, maar helaas 30 tot 40 minuten wachten. H heeft flinke trek, dus we gaan ergens anders naartoe. Daar is het eten helaas iets minder, maar onze dag kan toch al  niet meer stuk. :-)

1. Cora:
    Wat een avonturen!!! Wederom mooie foto's! !!xxx
  2. Herman en Coby:
    15 september 2017
    Wat jullie vandaag allemaal al niet meegemaakt hebben, prachtige natuur, stoere
    motoren, en een hele gevaarlijke verkeerssituatie. Veel plezier verder, doe voorzichtig
    en kijk maar goed uit op de weg. Liefs
  3. Ben en Carla:
    15 september 2017
    Wat een verhaal gelukkig dat het goed afgelopen is!!
    Het ziet er allemaal prachtig uit daar en jullie verhalen zijn zo leuk om te lezen ga zo door 👍.
    We kijken weer uit naar het volgende reisverhaal!
  4. Seth:
    15 september 2017
    Wat is een vakantie zonder spannende avonturen! Gelukkig niets gebeurd! Kan ik de volgende keer niet mee in de koffer? Het klinkt als fantastische daar! Geniet er maar weer lekker van!

Groeten Seth